Monday, August 30, 2010

aku pasti mati...



hidup - mati...

"nak tahu masinnya garam - telanlah garam,
nak tahu manisnya gula - telanlah gula"...

hakikat hidup ini memang aku sukar nak terima,
atau kata pendek, masih belum bersedia, untuk mati - meninggalkan dunia sementara ini...

terima kasih kepada sahabat yang baru aku kenali...
yang selalu sahaja berbicara pasal mati - itu dan ini...
memang sakit aku terima - kenyataan hidup ini...
sakit bila mendengar beliau berbicara...-amat sakit-
pasal mati - meninggalkan dunia ini...

bak kata beliau...
kebenaran memang menyakitkan untuk ditelan...
iya, setiap kali mendengar pasal mati , memang tak keruan diri ini...
memikirkan tentang hal itu dan hal ini...
entah kenapa dan bagaimana...
bila dan di mana...
itu semua misteri yang tak pasti lagi...
ALLAH punya misteri....

mungkin sahaja, silap aku tidak mempersediakan diri lagi untuk mati - meninggalkan dunia ini..


aku bisa sahaja hilang segala mood...
lupa segala kegembiraan menikmati indah hidup di dunia ini...
bila berbicara pasal mati...

ramai sahabat2ku...di sekelilingku...
baik di bumi jb atau di bumi bangi...
atau di segenap pelusuk dunia ini...
tp, yang secara terang-terangan mengingati aku pasal mati - tidak ramai atau hampir tiada...
semuanya bersama-sama aku - hanya menikmati keindahan dunia...
dengan melupakan nikmat mati...

dan bila yang beraninya seperti ini...
memang aku pun terkejut dengan sistem sosialku yang menemukan dengan insan sebegini berani....
-berbicara pasal mati...

aku tahu..
ada di luar sana, ramai dunia sahabat-sahabatku selalu sahaja berbicara pasal mati,
biasa katanya,...
tapi dunia aku berbeza sama sekali - ini realiti...

dan saat itu tiba untuk aku nanti,
aku harap - aku hadapinya dengan penuh persediaan diri - dari semua segi...
INSYA-ALLAH... aku pasti mati...

dan ku harapkan juga,
kalian-kalian meredhakan aku pergi...

ampun maafkan semua khilafku ini...
samada sedari atau tidak..
yakinlah, aku manusia yang tidak pernah terlepas melakukan dosa...
walau dengan cara apa - lebih2 lagi bila niat yang selalu sahaja disalah tafsir - aku alpa...

halalkan segala perkara...
dari makan dan gurau senda...
riang tawa dan gelak suka...
atau sahaja sedih dan menangis sekali-sekala...
berbicara tanpa jaga hati segala...
sengaja atau terlupa....
aku hanya menjalani kehidupan sebagai manusia - biasa...

dan kepada sahabatku,
Abdul Hakim Bin Ishak...
terima kasih kerana mengajarku menelan kepahitan kebenaran...
aku masih lagi mencuba untuk menelannya...
memang amat tidak kena dengan selera jiwa, tapi aku akan cuba sedayanya - upaya...



dan untuk nikmat hidup di rembau - episod 2 , akan ku coretkan jika masih bernyawa - esok atau lusa... =)

dan kepada semua yang hidup penuh bahagia ,
di dunia sementara ,
jom ingat mati - bersama-sama...

ini realiti - aku pasti!

1.39am,
30.8.2010...
-z7-


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ini lagu khas untuk kalian yang sudi membaca entry ini...
aku kongsikan sedikit bait-bait indah untuk sekadar berkongsi ,
maksud dan erti...lagu ini....


"If I die tonight
What would I do
On my last day"...........???


"Take everyday
Like it was your last
Work towards your dreams
Before you pass
And have a blast..."


"If I die tonight
Would I be forgiven
By all the people
I been slackin' with
When I was livin'?
Those who I hurt their hearts
Took advantage of
And even lied to
Hug you one last time
For forgiveness
Yeah I would like to..."


"If I die tonight
I wonder who would get
To keep my caps and shoes
Jerseys, even my little
Stuffed crocodile Coco too
Get my cell phone
Message everyone from A to Z
Tell 'em this ain't Zhyne 7
He passed away last night
And pray he rest in peace ..."


"Rest in peace
This too shall pass
But our true friendship will never cease...
Love... "



p/s: maaf, ia bukan genre yang kalian expectkan -nasyid mungkin-...
tapi,aku harap, ia still akan memberi kesan walau secebis di hati kalian...
jika kalian ada lagu yang ingin dikongsikan ,
sila, z7 amat lapangkan - mengalu-alukan...

salam...

"If I die tonight
You know it'll be alright
Just smile for me
Reminisce the fond memories..."

1.59am
30.8.2010

-z7-








4 comments:

.:padie_eyla:. said...

suke3!!!

btw, gamba ko sume cam nostalgic lah.! haha

Embun Pagi said...

setiap yang hidup pasti akan mati, itu pasti,
tak siapa boleh jamin untuk delapan saat yang bakal tiba mungkin kita masih boleh bernafas, hirup udara di mana bumi kita pijak, mungkin tidak. Allah yang Maha Mengetahui
oleh dengan itu, buat yang terbaik dalam hidup, study bagai tiada lagi esok hari untuk study,
beribadah pun bagaikan saat saat terakhir kita bakal hidup,
aku ni asyik lupa akhirat ingat dunia, dan mengingati mati itu pengubatnya.
Semua tu untuk mencapai cita cita yang satu, berada di syurga Allah.

zhyne said...

padie padie padie :
thankz a lot...=)
hope it can give you something,
or even worst, 1 thing..
hehe =)

zhyne said...

EP :
yup..truth =)
& thankz a lot bro for all...
dan aku harap aku boleh telan ubat itu sebagai penawar sakitku...
dan aku harap,
cita-cita kita sama2 tercapai...
untuk berada di syurga ALLAH... =)
amin...