Tuesday, December 7, 2010

Apa Yang Engkau Dakwahkan



apa yang engkau dakwahkan?

apa yang engkau dakwahkan,
setakat mengangkat diri engkau agungkan,
yang benar baik itu semua engkau lakukan....
tidakkah itu menyakitkan?

apa yang engkau dakwahkan,
kalau beribu perkara kau lakukan,
sejuta pahala kau dapatkan,
betulkah riak itu membaloikan?

apa yang engkau dakwahkan,
solat 5 engkau ajakkan, semudah perkataan,
bercakap semudah sudah terbiasakan,
tidakkan kau rasakan bumi sudah berputaran?

apa yang engkau dakwahkan,
jika kepuasan peribadi engkau kejarkan,
pujian tinggi engkau harapkan,
tidakkah kau merasa kesepian?

apa yang engkau dakwahkan,
atas nama engkau..
atau nama Tuhan...
aku tiada jawapan.

-----------------------------------------------------

tatkala kurasakan bumi sudah berputaran...
masih ada yang kurasakan...
sakit untuk aku teruskan...
bahawa..
masih ada "polis menangkap pencuri dengan menggunakan strategi polis untuk menangkap pencuri"...
faham apa yang nak ku sampaikan..
urm..as simple as...

kalau nak tangkap pencuri,
polis tak boleh guna cara strategi polis untuk menangkapnya.
tetapi guna bagaimana pencuri itu mencuri...
dari tahap merancang , melakukan, menyembunyikan bukti elak dikesan, melarikan diri elak dijejakkan, larikan diri elak ditangkapkan...




{entah kenapa , teringat peristiwa kantoi fly di sek teknik,
bak kata ketua warden "fly tak salah, tapi , kalau tertangkap, itu salah dan perlu dihukum--> selamat kantoi sekali je =) ----> ok , tamat iklan yang tiada kena mengena, bukan? }

bukankah itu lebih berkesan?
ya, sudah terbuktikan..
lihat sahaja drama-drama..
urm..tak perlu aku listkan,
semua sedar dan pernah menontonkan,
drama baratkan, ibaratnya semua tak nak ketinggalan...

ok..
umpama itu yang aku maksudkan..
yang halus dan tersiratkan...
ingin sekali berharap kalian dapat fikirkan...


"jom solat" ---> semudah perkataan bukan?

BERKESAN?

SEMOGA ALLAH MENGAMPUNKAN AKU DAN KALIAN!



dalam masa, aku memang suka mempersoalkan,
ya, aku bukan MAHER ZAIN,
aku kan ZAIN AZRAY !
(sorry maher zain,nama kita hampir sama, tumpang glamer !)

4.08am , 23.11.2010




Friday, December 3, 2010

aku kerajaan kejam !



aku kerajaan kejam

aku naikkan harga barangan yang kukatakan "terkawal" sesuka hati aku..
ini kerajaan aku..kroni aku , itu TANGGUNGJAWAB aku , itu perlu aku laksanakan sebaik-baiknya...
esok...aku rasa nak naikknan harga minyak..
tapi takpe, aku SELALU ANGGAP RAKYAT AKU TAK SEPINTAQ AKU , aku naikkan arini , esok depa protes la, lusa depa beli , tu je...
rakyat aku pula sekarang sedang dalam KEPERCAYAAN AKU, dengan pihak yang tidak memerintah yang telah MEDIA AKU hancurkan untuk rakyatku yang TIDAK SEPINTAR AKU , maka

aku boleh buat apa aku mahukan...
(kisah PIHAK YANG TIDAK MEMERINTAH AKAN AKU UPDATE LAIN KALI KALU AKU TERINGIN NAK UPDATE! HAHA KEJAM AKU KEJAM! )

ok..back to tittle..
aku kejam..
urm..harga minyok aku naikkan masih tidak melebihi harga maximum iaitu 2 JEN , so rakyatku takkanlah nak bising!
aku naik o.o5 JEN je koot!!!
gaji aku 22,000++ JEN, so , takde masaklah lah aku nak bayor.,,
TU BELOM MASUK ELAUN , INTENSIF, DUIT2 KOPI , DAN SEBAGAINYOLAH!
dan tentu sekali lah TIDAK AKU STATEKAN SESEN PUN DUIT RAZUAH!!!
HAHAHAAHAH..AKU SUKA RAZUAH!!!!
KALAU TAK JAHANAM AKU KENA SIASAT OLEH ES PI AR EM ! (urm..kalu siasat pun, aku huluq la..cam tak biaza bro!)
aeh,,ade ke subsidi utk aku aek?
dpt minyok free?? maaf, aku terlupo...(tak tahu sebenornya , drivor aku yang isi selalunyo)


urm..malom ni..
ade sidong medio..
aku nak gebang kat semua siarang televisang yang aku conquer ( dan aku suruh mereka katakan kepada rakyat aku "stesen kami tidak dipengaruhi sebarang unsur-unsur

politik... kami adil!
then, rakyat aku pun TAK PINTAQ MACAM AKU , SO , mudoh je la diorang percayo...hohohohohohho kejam aku kejam!

ok la..aku memang pemimpin yang suka melalut..
tp,SELALU ORANG TEPUK TANGAN JE...
TAK TAHU MOTIF DEPA TEPUK TANGAN, EVEN AKU MELALUT!!! HAHAHAA KEJAM KEJAM!!!

ok..back to tittle sidang medio malam nie..
ini alazan yang aku nak berikan kepada rakyat aku yang TAK SEPINTAQ AKU!

1 ) HARGA MINYAK KITA MASIH RENDOH KALAU HENDAK DIBANDINGKAN DENGAN NEGARA LAIN

- DAN AKU YAKIN RAKYAT AKU AKAN MENERIMA ALAZAN & PERCAYA KERANA MEREKA TAK SEPINTAQ AKU ,
WALAUPUN NEGARA AKU INI ADALAH NEGARA PENGELUOR MINYOK , AKU MASIH MENENTUKAN HARGA MINYOK NIE
BERDASARKAN HARGA DUNIA , AMARIQO LA GAMAKNYA..TP, RAKYAT AKU TAK SEPINTAQ AKU , AKU BIORKAN AJOLAH...
LAGIPUN , DARI DULU MEMANG CAMNIE , AKU FOLOW JE LA..MALAIH PIKIAQ AAIIHH!

- LAGI PULOK , MANA LA RAKYAT AKU YANG TAK SEPINTAQ AKU TU NAK BANDING2KAN DENGAN HARGA NEGARA LAIN...
DEPA MALAZ KOT NAK CARI INFO NI SEMUO , AKU CAKAP JO , DEPA TERIMA , DEPA TAK SEPINTAR AKU KOOT!

2 ) KERAJAAN KEKURANGAN DUIT , KENA KURANGKAN SUBSIDI
- RAKYAT AKU SEMUA MEMANG SUKO MENHGARAPKAN SUBSIDI DARI KERAJAAN AKU YANG KAYA RAYA NIE,
SEDANGKAN KEKAYAAN INI AKU NAK BAGI SESAMA KRONI! URM..MEMANGLAH RAKYATKU TAK SEPINTAQ AKU ,
TAPI , AGAK2 LA KAN,,, SAMPAI BILO NAK HAROP SUNSIDI?? AKU DAN BINI SERTA KRONI NAK LETOK MANO???

3 ) MINYAK MAKIN BERKURANGAN , MARI KITO GUNA KETO HYDRO
- YANG INI , NAK TAK NAK , MEMANG RAKYATKU AKU TAK LEH NAK PROTES LA... WALAUPUN MASIH BANYAK LAGI MINYAK ,
DAN ADA YANG BARU DIJUMPAI , TAPI TAK BOLEHLAH AKU NAK GEBANG KE RAKYAT AKU , ITU AKU SIMPAN UTK AKU TUU..
WWEEHHH,,,.. MINYAK WOIT! SMP KIAMAT KETURUNAN AKU , AKU NAK JAGO ! HAHAHAHAH KEJAM KEJAM KEJAM AKU NIE!!

- KALAU DEPA KATO , KETO HYDRO MAHAL , AKU KATOLAH , GUNAKAN PENGANGKUTAN AWAM =)
MURAH , JALAN TAK JAMMED, ALAM TAK TERCEMAR !
SENANGKAN AKU MAINKAN RAKYAT AKU YANG TAK SEPINTAR AKU???
AKU?? NAIK KENDERAAN AWAM??
HAHAHHAHA TIME TU KENA LA PANGGIL REPORTER 1 DUNIA , KALAU PLANET LAIN ADE REPORTER , JEMPUT SEKALI !
HAHAHAHHAA TU BARU SKIT KEKEJAMAN AKU,OK???
DAN AKU SURUH BUAT TAJUK "KEJUTAN PEMIMPIN MENAIKI KENDERAAN AWAM?! BIOR SEMUO TERKEJUT , PADAHAL, SEMUA AKU PLAN
BAYEEEK PUNYOO! KEJAM AKU?????? HAHAHAHAHAHHAHAHHHHHAHHAHAHHHAHAHAAAHHAHA (ketawo kejam!)

4 ) AKU TAK CUKOP KAYO LAGI NIE WWEEII ( TANG NI AKU TAK POST KAT SIDONG MEDIO ,OK??? )


ok lah..ini je kisah AKU KERAJAAN KEJAM..
kejamkan aku buat smp sini joo!hahahahah
dah la..
aku nak fikir plak macam mana nak bagi jawatan aku kat bini aku pulok!!!
WOW! KEJAM NYA AKU!

sekian , terima kazih !


" …Buah ranum pada tangkai,
bahasa gugur dari hati,
sekali janji,
sekali nafi ,
sekali pancang,
sekali pincang,
iktibar apakah semua ini?
Lalu pemimpin angkuh berkata …
"Aku apa peduli, kalaupun Shakespear turun ke bumi! Jangan berikan undi, pada mereka yang menghina bahasa sendiri. Jangan diundi pemimpin yang …bertelinga satu, berlidah dua." ...
- Datuk A. Samad Said... "






Friday, November 12, 2010

Kisah Rasa



11.11.2010
Bus plusliner , Bukit Jalil , Ipoh,
6.07pm

Salam...
hari ini berlalu pantas sekali...
tatkala matahari menimbulkan diri menyinari bumi ,
hari ini , ada banyak rasa muncul dalam hati...


Kisah Rasa

Teruja
ya...aku amat teruja... hari ini , semester 3 ku di bumi bangi telah berakhir ,
dengan tamatnya peperiksaan calculus complex pada hari semalam...
pastinya , aku sudah boleh membayangkan suasana berada di rumah...
tempat yang paling membuatkan aku merasa paling bahagia, wiithout any reason/s.
Aku selalu sahaja ditakdirkan untuk menjauh dari keluargaku ,
dan akhirnya kutemukan jawapan , dalam masa , bahawa tujuan tuhan untuk mendekatkan keluargaku di dalam hatiku...
tp , sebelum dapat menjejakkan kaki ke rumah , ade 1 rase teruja , untuk melepaskan segala di dalam kepala bersama sahabat di di bumi Perak...



INSYA-ALLAH , esok aku akan ke __________ bersama sahabat-sahabat (IPOH-168KM) , semoga semuanya berjalan lancar... =)



Hari terakhir di bumi bangi =)

Syukur...
(IPOH-152KM)
ALHAMDULILLAH , untuk semester 3 di bumi bangi ini , tuhan telah menakdirkan aku untuk menjalani kehidupan yang membahagiakan...
tuhan menakdirkan aku bertemu manusia itu manusia ini ,
supaya aku lebih mengetahui makna 'manusia' itu sendiri ---> pencarian tanpa henti...
(IPOH-143KM)
banyak yang aku pelajari dari manusia2 yang tuhan takdirkan (IPOH-102KM)...
ada manisnya , ada masinnya...semuanya kutelan dan kuterima...
baru ku tahu , apa itu makna...
untuk kucoretkan lebih panjang , tak terungkap rasanya...
jadi aku memilih untuk simpan ia di dalam memori aku...
dan saat umur aku panjang dan bisa kubuka kembali lembaran nota ini di sini,
saat itu, akan kuperah kudrat memoriku untuk mengingatinya sebaik mungkin...
INSYA-ALLAH =)

Gembira
Aku gembira kerana cinta...cinta yang bisa membuat aku hilang arah...
walaupun cintaku tidak berbalas... aku masih merasa gembira...
entah kenapa dan mengapa aku gembira... aku sendiri pelik memikirkannya...
biarkan sahaja rasa ini ada ...
mungkin ini antara sebabnya wujudnya kosa kata 'cinta gila',,,...

aku harap suatu masa , cinta ini berbalas jua..
tak kisah dengan siapa...
kerana aku yakin , cinta ini tuhan berikan nikmatnya untuk ku rasa...
jika bukan dia di sana , (IPOH-70KM-THANKZ AM!HAHA) . mungkin sahaja untuk dia di sini...
dan ku harap, dalam masa, kutemukan rasa cinta yang berbalas...
pastinya gembiranya lebih berganda,...
oh cinta , aku rindukan dia!
hahahaha!

Sedih
Aku sedih , kerana aku rasa , aku tidak sekuat pertama kali aku ke bumi bangi ini...
aku sedih dengan diri ini , sudah merasa selesa mungkin dengan apa yang ada...
untuk peperiksaan yang baru sahaja berakhir , aku sudah membayangkan keputusannya nanti,..
yang akan membuatkan aku sedih dan kekecewaannya berganda...
jadi, dengan itu , aku mengambil inisiatif untuk mempersiapkan diri menerima kekecewaan itu...

doa yang terbaik untuk aku ya!

Kecewa
Selalunya kecewa ku ini hadir kerana manusia-manusia di sekelilingku...
pertama , ya , sikapku dan egoku yang selalu mengikut kepala sendiri,
untuk segala perkara..
tetapi , dengan cara itulah sebenarnya aku merasai semaximum bahagia...
aku mencari bahagia dengan cara aku, dengan gaya aku...
dan aku rasa ini tidak silap, menggunakan prinsip keakuan untuk mencari makna bahagia...

kecewa kerana sekeliling sering mempertikai apa yang aku lakukan...
aku akui , aku memang pelik..
melakukan sesuatu yang di luar norma manusia sekeliling,
dan batasku , aku tentukan , uncoloured by feeling...

bila aku lakukan ini , ini salah.
bila aku lakukan itu , itu salah.
bila mereka lakukan ini , ini betul.
bila meraka lakukan itu , itu betul.

palatkan?

dan menggunakan segala salah silap aku untuk menonjolkan kebaikan dan kehebatan mereka-meraka adalah perkara terburuk dan terhina yang aku pelajari untuk semester ini...
terima kasih untuk ilmu ini wahai ANDA ANDA DAN ANDA!

dan untuk kucoretkan lebih panjang , aku takut untuk meneruskan kekecewaan ...
kerana aku bisa rasa marah , dan marah itu bisa jadi benci...
kerana sejujurnya , mereka-mereka ini adalah mereka-mereka yang kuanggap 'keluarga kecilku'
di bumi bangi ini...
aku tak bisa untuk marah pada mereka yang kuanggap keluarga , apatah lagi untuk membenci.
kuhentikan di sini.

Rindu
Rasa rindu ini... untuk hal peribadi aku , yang jarang insan-insan sekeliling ku tahu...
tapi , kali ini , aku cuba untuk kucoretkan , di sini ,
dan aku rasa aku tidak guna pun kata "hal peribadi pun nak gebang 1 dunia'...
kerana tidak ramai pun yang membaca blog ku ini..
aeh, terima kasih kepada kalian yang sudi membaca , dan masih meneruskan bacaan...
hahaha =) letih dah mata tu kaan????? =) (IPOH-27KM)

Rindu ini sejujurnya adalah totally untuk bumi Rembau...
hehehe

kerana apa? --- > KISAHKU DI REMBAU =)




Rindu ini juga untuk mendaki ke gunung...
aktiviti yang bisa aku puas menggunakan segala kudrat...
aktiviti yang memberikan aku bahagia - total bahagia...
aku teringin untuk mendaki..
niat ku untuk mendaki satu gunung sahaja untuk cuti semester ini...




Tamat Kisah Rasa(signboard IPOH - besoo woo mcm HOLLYWOOD! hehehe)

Ku harapkan semua bahagia...
Hidup bukan mudah seperti yang disangka...

Aku dalam proses memberi masa untuk diri aku....
untuk menjadi yang lebih baik antara yang terbaik di dalam diri aku untuk diri aku...
jadi , izinkan aku untuk memberi peluang kepada diri aku untuk menghasilkan yang terbaik
dari dalam diriku...
doakan aku!

aku,
zain azray

12.11.2010
4.55am , Ipoh.

Thursday, October 21, 2010

Penghargaan - Supaya Aku Tak Terlupakan...

ALHAMDULLILLAH...
coretan di pagi indah ini...
hanya ingin mengungkapkan rasa syukur kepada ALLAH S.W.T.
kerana melimpahkan rezeki , yang muncul dari segenap sudut

yang tidak kusang-sangkakan...
Untuk Makcik dan Pakcik ,
yang berkongsi rezeki dengan 'payung' cendol & char kuew tiaw, terima kasih ! =)
harap2nya hidup anda sekeluarga diredhai ALLAH S.W.T. , didunia dan akhirat , serta mendapat limpahan rezeki yangdiredhai...

INSYA-ALLAH =)
-love!-

Untuk Makcik dan Pakcik ,
pesara guru sejarah + georgafi , serta suami usahawan sewa kenderaan berat ,
terima kasih untuk sarapan di awal pagi di Warung Sri Intan ,Teras Jernang...
& terima kasih untuk doa yang aku rindukan...sungguh terharu T_T

semoga ALLAH memverikan rezeki terhadap perniagaan sekeluarga dan meredhai hidup dan kematian kalian.... =)

Harapanku , semoga kita berjumpa lagi saat aku mampu berdiri dengan kaki sendiri , supaya aku berpeluang membalas kembali segala yang dikongsi... =)
-love-

Dan pensyarah akauntan KUIS serta suami yang lepak semeja sarapan semalam di warung sri intan juga , thankz for all theinfo...

really appreciated it! love!
hope can 'catch' all of you at facebook.com!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

saat tuhan berikan aku peluang untuk berjumpa manusia begitu dan manusia begini , kekadang terpalit rasa apa yang pasti ,
kurang memberikan keselesaan...
tuhan memberikan hanya sedikit masa untuk memberi peluan berkenalan , supaya kamu saling kenal-mengenali...
tetapi , sayu sekali bila tempoh masa itu terlalu singkat untuk aku lebih mengenal...
kerana apa dan mengapa...
aku tiada jawapan...

semoga ku temukan jawapan ,
walau bukan dalam masa yang berhampiran...

dan semoga aku mampu fikirkan...
dan tuhan memberikan jawapan...

INSYA-ALLAH... =)


-love,z7-


Tuesday, October 19, 2010

Jeritan Pagi


Episod 1 :

Pagi yang tenang...
dan segar penuh semangat...
istilah tidur yang ku biarkan saja terlena...

biarkan segalanya ditentukan mengikut masa...
aku teruskan membelek2 nota2 yang perlu dirujuk..
ada kerja yang perlu aku selesaikan...report english..
sambil melaya the whole album Maher Zain - Thank You ALLAH...

sambil leka membuat apa yang telah ditugaskan...
aku biarkan winampku terpasang dengan agak kuat..
elakkan ngantuk , mungkin...

then..
ku rasakan ada suara memanggil-manggil...
dengan jeritan dan pekikan...
aku cuba perlahankan alunan maher zain...
lagu INSYA-ALLAH verse Arabic..
aku tak faham tapi aku cukup tenang mendengarnya...
oh, masih kurang jelas , adakah namaku ?
urm...aku matikan..

jelas..
kualih pandanganku dari skrin lappy ke kiri,
menyingkap jendela..
dan udara berbaur segar menyelinap ke pelusuk bilikku..
memang sengaja ku buka kecil , tanpa kipas yang langsung

jarang ku buka , kerana geografi bilikki di tepi pohon pokok

ini...

owh...suara auntie yang selalu lepak2 di tangga blokku time

waktu rehat , agaknya...


ammi : deeh , apa lu tengok2? apa masaklah? lu takda puas

hati sama siapa kah? jangan ginilah . kita datang mau

kejaaa.. lu pandang pandang ja keja tarak siap la ini

macam...


-am dan shafiq datang, aku kena off tulis ni utk beberapa

ketika, siapkan dulu kerja yang perlu disiapkan!-



Sunday, October 10, 2010

my dream... my hope... my wish...


every people in thiz world ,
i think , must have a dream...
a wish...
a hope...
that they really want to achieve in their life...
their short life, basically... =)

as for me ,
my wishes , my dreams , my hopes...
sometimes, changes in every single day in this life...

as today , 10.10.10...
the beautifull date & day for me in this life...
coz never know if i'm still alive for the next date ,
11.11.11 =)

This is my 1st wish & i hope i can realise this dream...

1) BUNGEE JUMP!

This is the things that i really want to do..
why & why , i dont have answer for it...
i just like...
want to do it...
just for me & myself, alive =)

WHAT IS BUNGEE JUMP??? =)
hehehehehe ! let's explore!




ARE YOU REAAAAAADDDDYYYYY!!!!


YIIIPPPPPPPPPPPPIIIIII!


YUUUUUUUUHHHHHHHUUUUUUUUU!!!


I COME!!!!!!!!!!!!!!!!!




HOPE IT WILL BE SO SO AWESOME!!!!!!!!!!!!!!!!


I HOPE I CAN ACHIEVE THIS DREAM BEFORE 1st of February 2011 =)

so this is for this night ,
10.10.10 =)

next , will be updating =)

z.o.z.o!

-z7-

Sunday, October 3, 2010

For Tomorrow Might Never Come




Life's Changing Every Moment...

Life Is Now Shade...

Life Is Now Sunshine...

Every Moment On Earth...

Live Life To The Fullest...

Whatever Time You Have Is Yours...

For Tomorrow Might Never Come...


Someone To Love You With All His Heart

Is Difficult To Come By...

Should There Be Someone Like That...

He's The One For You , Be Sure...

His Hand , You Must Take , ...

For All You Know...

Tomorrow Might Never Be...


Every Moment On The Earth...

Live Life The Fullest...

Whatever Time You Have Is Yours...

For Tomorrow Might Never Come...


In The Realm Of Your Eyes...

Should Someone Get Close To You...

Try A Million Times...

To Control Your Crazy Heart...

But It Sahll Continue To Beat Wildly...

But Think It Over...

This Is The Moment...

This Legend...

Might Not Exist Tomorrow...


Life's Changing Every Moment...

Life Is Now Shade...

Lofe Is Now Sunshine...

Every Moment On Earth...

Live Life To The Fullest...

Whatever Time You Have Is Yours...

For Tomorrow Might Never Come...




-really hope to watch thiz moviez...-
-kal ho na ho-



Wednesday, September 29, 2010

Maroon 5 ft. Lady Antebellum - Out Of Goodbye



You tell me actions, speak louder
But there’s something about her words that hurt

Closing up its so late and
I’m the last one, still waiting for you to unlock the door

On our way home I realize
There’s some kind of storm brewing in his eyes, only veiled by a thin disguise

And now that I’ve done my time
I, I need to move on and I need you to try
Cuz we’re out of goodbyes, we’re out of goodbyes, out of goodbyes

Never asked you to change, but sadly you don’t feel the same about me
I wonder does your man, still shudder when you touch his hand, like this man

And on our way home I realize
There is some kind of storm brewing in his eyes,
Only veiled by a thin disguise

Now that I’ve done my time, I, I need to move on
And I need you to try
Cuz we’re out of goodbyes, we’re out of goodbyes, we’re out of goodbyes

for the whole night ,
i sleep with this song played by millions time...
just related to my conditions right now...
7.00am, 20 Syawwal 1431 H


Monday, September 27, 2010

Z7 Quote

This is quote that related to my life & , officially, from me, Zain Azray & Z7 =)

1 ) Talk to me , even it make me feel sicks , rather than silent with me , that make me feel really hurts.
this ideas come when someone give me 'brb'...
while it means more than a day...

2 ) Sometimes, i really need to talk about anything or something, by , uncoloured by feeling.
this ideas come when i...
i have nobody besides me, put me in their place...
say something like...
everything is just like easy..
just like...
easy like that...

Sunday, September 26, 2010

yang tidak mampu untuk aku bahasakan...

ada sesuatu antara sesuatu...
yang tidak mampu untuk aku bahasakan...
tidak terdaya untuk kunukilkan...

pena yang sekadar di tangan...
hanya melepaskan sesuatu yang bukan di perasaan...

rasanya itu rasanya ini...
rasanya begitu rasanya begini...
kekadang aku juga tidak memahami...
apa yang ada dalam hati ini...

lelah...
kulenakan diri ini....



masih begini,
17 Syawwal 1431 H,
12.37am.


Thursday, September 16, 2010

for the lovely one...



i love you...


i don't know why...



but............




















I DO!

z7 , 7 syawal 1431 H ,
11.55am

Tuesday, September 7, 2010

Cik Siti Intan Kembang & Fatwa Pujangga





kisah memoriku...drama raya

Salam...
Malam yang lelah untukku akhirnya mengingatkan aku kepada
sebuah drama masa aku dibesarkan zaman dahaulu...hehe
Aku ingatkan tajuknya Cik Siti Wan Kembang...
rupa-rupanya...
CIK SITI INTAN KEMBANG...
cerita ini memberikan kenangan time aku kecik-kecik dulu...
too much memorable untuk aku untuk ku kongsikan di sini,
tetapi di dalam hati dan jiwa ini,
begitu menari-nari memori ini...
percintaan kanak-kanak gitu!
hahahahaha =)

Proses Mengurat =)

ENJOY - this is all the links...
hehehe =)
ini pun dikongsikan dari saluran singapore, suriachannel(mediacorp tv)...









awak comel =)

jalan cerita masih samar-samar dalam ingatan tapi aku memang
ingat pelakon utamanya Rozie Rashid..
haaah..mesti tak tau siapa kan?haha
hebat dia ni... tak glamer tp lakonan menjadi ingatanku..
mungkink kerana watak-watak yang memberi makna koot..
hint - "melayu pun tak macam melayu dah"...
haaaah!
ingat tak skrip nie time ctew Mukhsin?hehehe


Babak-babak yang menyentuh perasaan =)

Cik Siti Intan Kembang =)


btw, ku tgah download from youtube...
plan nak tgok sama adik-beradik nnt time malam raya coz
aku rase ctew ni tak kuar lagi koot kat tv zaman sekarang...
tapi,kalau ada...harap-harap aku dapat tgok kat tv..
coz tv sekarang dah semakin jadi sebahagian dari 'kenanganku' dah...
hahaha

apa-apa pun, drama nie memang ku ingat kerana lagunya yang amat
bermakna dan puitis bahasanya..
melodinya pula..
hebat! =)
itu bagi aku....

bagi kalian mungkin berbeza...
apa-apa pun...
aku akan try nak share jugak..hehehe =)
ini dia liriknya...
mahu lagunya..
terpulang pada anda bagaimana untuk mendapatkannya...


Ini liriknya...
hayati dan selaminyalah, ok...

Aishah - Fatwa Pujangga

T'lah kuterima suratmu nan lalu
Penuh sanjungan kata merayu
Syair dan pantun tersusun indah, sayang
Bagaikan madah fatwa pujangga

Kan kusimpan suratmu nan itu
Bak pusaka yang amat bermutu
Walau kita tak lagi bersua, sayang
Cukup sudah cintamu setia

Tapi sayang sayang sayang
Seribu kali sayang
Ke manakah risalahku
Nak kualamatkan

Terimalah jawapanku ini
Hanyalah doa restu Ilahi
Moga lah Bang/Dik kau tak putus asa, sayang
Pasti kelak kita kan bersua


enjoy the show!

Selamat Bersahur untuk semua =)

3.34am , 28 Ramadhan 1431 H

Monday, September 6, 2010

Ramadhan : Coretan-coretan Ramadhan 1431 H


Ramadhan : Perlu untuk aku syukurkan dan aku rindukan...

Salam Ramadhan
Saat ini , aku berada di penghujung-penghujung bulan ramadhan...
menikmati hampir sepenuhnya di bumi indah milik tuhan,
di bumi bangi...

Ramadhan yang untuk kedua kalinya di sini...
semakin memberi erti dan makna dalam diri ini...
dan lantas ku coretkan di sini...
pertamanya untuk diri ini...
demi kenanganku untuk zaman pengakhir jiwaku yang semakin hari,
semakin hampir dengan diriku...
dan setersnya, untuk berkongsi sekadar kongsi...
supaya niat mendapatkan konklusi...
dalam pencarian hidup ini...
dapat ditemui dan diisi dengan menunjukkan kuasa Ilahi...
dan untuk mengingatkan diri...
aku ini hanya hamba untuk Ilahi....

Ramadhan ini Tuhan telah menghadiahkan aku lagi dan lagi...
nikmat hidup yang perlu disyukuri...
tanpa aku sedari...
tuhan senantiasa sahaja memberikan aku peluang nikmat untuk berbahagia...
dan untuk aku hargai hidup ini...
tapi, aku masih lagi sebegini - leka dan mudah lupa diri...

ALHAMDULLILLAH...
ALHAMDULLILLAH...
ALHAMDULLILLAH...


Keindahan Malam Di Bulan Ramadhan Di Bumi Bangi


Rezeki ramadhan kali ini begitu indah...
terlalu indah...
Rezeki yang melimpah ruah , walaupun kekadang tercabar juga kesabaran...
tetapi tuhan selalu sahaja berikan aku erti kemanisan bernafas...
saat aku rasakan hidup ini palat sekali bila diuji - sesekali...
padahal, aku harus menyedari , ujian itu tanda kasihnya tuhan...

Untuk yang hadir dalam hidup aku ini...
terima kasih aku ucapkan kepada kalian...
baik di utara mahupun selatan...
atau bagi mereka yang berpijak di bumi yang sama denganku...
bernafas pada udara yang sama denganku...
pada saat ini - di bumi bangi...

dan paling indah,
bila kalian kongsikan rezeki kalian bersama insan ini...
zain azray bin jani...
hanya tuhan sahaja yang mampu balas apa yang kalian lakukan...

dari segi masanya...
makan dan minum segala...
makan masakan dari air tangan ibu kalian...
yang menjadi pengubat kerinduan masakan tangan ibuku....
ilmu yang diajarkan...
duit raya yang sudah di-bank-in-kan...
terlalu banyak rezeki dari tuhan yang kalian kongsikan...
sampai terus terang,
terharu hidup aku bila memikirkan...

ramai...
ya...itu yang baru aku perasankan...
terlalu ramai yang berkongsikan rezeki denganku...
untuk berkongsikan di sini..
takut ada yang ku terlupakan...
ini kenyataan... =)
maka, biarlah aku simpan ia di sisi hati...
semoga tuhan sahaja yang membalas segala rezeki...

inilah ramadhan...
yang semakin ku rasakan...
dengan penuh kepuasan tanpa penyesalan...

Ramadhan yang tenangnya tanpa syaitan...
Ramadhan yang sahurnya aku kejarkan...
Ramadhan yang berbukanya aku syukurkan...
Ramadhan yang terawihnya aku insafkan...

Aku adalah sejahil manusia...
yang puasanya bila wajib sahaja...
ya , jakun pun ia...
yang tidak biasa untuk sahur selain di Ramadhan...
yang tidak biasa berbuka puasa selain di Ramadhan...
yang tidak biasa berterawikh selain di Ramadhan....
tidak..tidak biasa seperti kalian-kalian yang dihormatkan...

tetapi, percayalah...
kerana ketidakbiasaan ini yang membuat aku...
yang mengajar aku...
untuk lebih menikmati dan menghayati saat-saat Ramadhan...
yang selalunya aku rindukan...
dan pasti aku rindukan...


semoga rasa ini berkekalan untuk aku..
dan aku harapkan kalian juga begitu...
kerana aku...
ingin selalu menikmati apa yang kalian rasai...
tahu menghayati dan menikmati hidup ini...

dan tentu sekali...
untuk Ramadhan di masa hadapan...
tiada janji untuk jasad ini masih bernasafasan...
selagi boleh untuk aku hargai dan rasakan
bahagia erti dan makna kehidupan...
akan ku usahakan....

semoga ALLAH memberi kesempatan...



untuk cinta pada Ramadhan,
zain azray.

10.14pm , 27 Ramadhan 1431 H